MG gyorstöltés a gyakorlatban

MG gyorstöltés a gyakorlatban

Mennyi ideig tart valójában a gyorstöltés, és miért áll meg általában az akkumulátor kapacitásának 80%-ánál: MG gyorstöltés a gyakorlatban.

Minden elektromos MG modell alapfelszereltségként alkalmas az (ultra)gyorstöltésre. Ez lehetővé teszi, hogy nagyon rövid idő alatt nagy mennyiségű energia tárolódjon az akkumulátorban, ami ideális az utazás gyors folytatásához. De mennyi ideig tart valójában a gyorstöltés, és miért áll meg általában az akkumulátor kapacitásának 80%-ánál?

A lakott területeken, otthon, a parkolókban és az üzleti parkokban található nyilvános töltőpontok túlnyomó többsége váltakozó árammal (AC) működik. Az elektromos hálózathoz való csatlakozástól függően a töltési kapacitás 2,3 kW (1 fázis, 10 amper) és 22 kW (3 fázis, 32 amper) között változik.

Az úgynevezett (ultra)gyorstöltők, amelyekkel főként az autópályák mentén találkozhatunk, váltakozó áram (AC) helyett egyenárammal (DC) működnek. Ebben az esetben a hálózatról érkező váltakozó áramot a töltőállomáson egyenárammá alakítják. Az autóban lévő invertert megkerülik, ami sokkal nagyobb töltési teljesítményt tesz lehetővé, 50 kW-tól jóval 150 kW fölé. Ez azt jelenti, hogy az akkumulátor lényegesen gyorsabban feltölthető, mint egy váltakozó áramú töltővel.

MG gyorstöltés a gyakorlatban – miért csak 80%-ig?

A legtöbb elektromos autó, mint például az összes elektromos MG modell, lítium-ion akkumulátorral rendelkezik. Az ilyen típusú akkumulátorok jellemzője, hogy 80% körüli töltésnél a töltési sebesség meglehetősen gyorsan csökken. Ezt az okostelefonod esetében is tapasztalhatod, amely szintén lítium-ion akkumulátorral rendelkezik.

Bár a töltési görbe minden elektromos autónál más és más, általánosságban elmondható, hogy a gyorstöltés már nem hasznos, amikor az akkumulátor 80%-ra töltődik. Ezért az EV-gyártók által megadott gyorstöltési idők többségében “az akkumulátor kapacitásának 80%-áig” időtartamok.

Mennyi ideig tart a gyorstöltés?

Az, hogy a gyorstöltő állomáson az akkumulátor ténylegesen milyen gyorsan töltődik, számos tényezőtől függ:

  • Az akkumulátor kapacitása (kWh-ban)
  • A gyorstöltő által leadható maximális teljesítmény (kW-ban).
  • Az akkumulátor által felvehető maximális gyorstöltési teljesítmény (kW-ban).
  • A tényleges töltési sebesség görbéje 0-100% között.
  • Az akkumulátor hőmérséklete

Az új generációs MG modellek, mint például az MG Marvel R Electric és a megújult MG ZS EV, szériafelszereltségként akár 92 kW kapacitású gyorstöltésre is alkalmasak. Ez a töltési sebesség csak akkor érhető el, ha a töltőállomás képes ilyen teljesítményt biztosítani, mint például egy 100 kW vagy 150 kW-os egyenáramú gyorstöltő, amellyel egyre gyakrabban találkozhatunk Európa-szerte.

Egy lítium-ion akkumulátor azonban nem képes folyamatosan a maximális töltési sebességgel tölteni. Minden elektromos autónak sajátos töltési görbéje van, amely az EV gyártó által választott akkumulátoroktól és az esetlegesen szerepet játszó külső tényezőktől függ. A töltési görbe megmutatja, hogy hol és mikor éri el a töltési teljesítmény a csúcspontját, és hogy 0 és 100% között ténylegesen mekkora teljesítménnyel töltődik az akkumulátor.

Az adott grafikon az MG Marvel R Electric töltési görbéjét ábrázolja. A grafikonon jól látható, hogy a töltési sebesség az első 50%-ban a 92 kW-os maximum körül ingadozik, majd fokozatosan csökken.

Sok olyan gyorstöltő is van, amely legfeljebb 50 kW teljesítményt nyújt. Bár az MG Marvel R Electric (valamint az MG ZS EV) ennél többet is elbír, az akkumulátor soha nem fog gyorsabban töltődni egy kisebb teljesítményű töltőn a töltő maximális teljesítményénél. Sárga színnel jelezve, egy 50 kW-os töltés töltési görbéjén a grafikonon jól látható, hogy az akkumulátor folyamatosan töltődik 50 kW-tal 10 és 90% között.

Az, hogy végül mennyi idő alatt töltődik fel az akkumulátor egy bizonyos százalékra, az akkumulátor méretétől is függ. Az MG Marvel R Electric és a megújult MG ZS EV (Long Range) egyaránt 70 kWh-s akkumulátorral rendelkezik. Ha a gyorstöltő 92 kW teljesítményre képes, akkor körülbelül 40 percig tart, amíg az akkumulátort 5 és 80% között feltölti. Az 50 kW-os gyorstöltővel történő töltés körülbelül egy órát vesz igénybe. A 2019-ben bevezetett MG ZS EV maximális gyorstöltési sebessége, amely már az első értékesítési évben több mint 15 000 új tulajdonos választás alett, 76 kW.

MG gyorstöltés a gyakorlatban

Ne csak egy tényezőre koncentrálj tehát, ha össze akarod hasonlítani a különböző EV-k gyorstöltési sebességét. Az EV-k gyorstöltési pontszámát egyre gyakrabban “C-rátaként” emlegetik, amely az akkumulátor kapacitásához viszonyított töltési sebességet fejezi ki.

A 70 kWh-s akkumulátorral és akár 402 kilométeres hatótávolsággal az MG Marvel R Electric különösen hatékony, figyelembe véve a tágas és luxus SUV méretét, súlyát és teljesítményét. Ugyanakkor a töltési sebesség tekintetében nagyon versenyképes az EV-kategóriában a (drága) 800 V-os akkumulátortechnológia nélkül. Az 1,26-os C-arányával és a 20-ról 80%-ra történő gyorstöltés mindössze 32 perc alatt teljesít, az MG Marvel R Electric jobban teljesít, mint számos mainstream EV és néhány drága prémium modell.

Hőmérséklet-szabályozás

A kiváló töltési sebesség a legújabb MG modellekben alapfelszereltségként alkalmazott hőmérséklet-szabályozó rendszernek is köszönhető. Ez a rendszer képes hűteni vagy fűteni az akkumulátort, hogy minden körülmények között, télen és nyáron is ideális üzemi hőmérsékleten tartsa.

Az akkumulátor 15 és 25 Celsius-fok közötti hőmérsékleten teljesít a legjobban. A gyorstöltés ugyanakkor extra hőt termel az akkumulátorban, ami károsan hat a teljesítményre, a töltési sebességre és a biztonságra. Ha az akkumulátor nem rendelkezik hőmérséklet-szabályozó rendszerrel, a töltési sebesség automatikusan csökken, ha az akkumulátor túlmelegedése előállhat. Ez egy hőmérséklet-szabályzó rendszerrel ellátott MG esetében soha nem fordul elő. Ezért az ilyen elektromos MG ügyfelei mindig a lehető legnagyobb töltési sebességet élvezhetik.

MG gyorstöltés a gyakorlatban: 11 kW-os, 3 fázisú fedélzeti töltő

A gyorstöltés bevallottan drágább, mint a nyilvános váltóáramú töltővel történő töltés, ezért különösen akkor hasznos, ha hosszú utat szeretnél megtenni. A gyorstöltővel rövid időre sok energiát tölthetsz fel, majd gyorsan folytathatod az utad.

De nyilvános váltóáramú töltőponton is elég gyorsan tölthetsz az MG Marvel R Electric és a megújult MG ZS EV (Long Range), valamint a 2022 elején piacra kerülő új MG5 Electric segítségével. Ezek a modellek alapfelszereltségként 11 kW-os, 3 fázisú fedélzeti töltővel vannak felszerelve, ami az EV-szegmensben korántsem általános.

Mivel Európában a nyilvános váltakozó áramú töltők több mint 60%-a 11-22 kW-os hálózati csatlakozással rendelkezik, a legtöbbet hozhatod ki ezekből a töltőpontokból. A legújabb MG modellek tehát gyorsabban töltődnek egy nyilvános váltakozó áramú töltőponton, mint jelenleg sok más elektromos modell.