Vezetési tippek ködös idő esetén

Vezetési tippek ködös idő esetén

Az őszi időszakban a köd elég gyakori Európa-szerte. A köd főként reggel és este keletkezik: vezetési tippek ködös idő esetén.

A köd főként reggel és este keletkezik, és néha akkor, amikor autósok ezrei tartanak hazafelé vagy munkába. A ködös időjárás nagyon alattomos lehet a forgalomban, ezért az autókban kötelező a ködlámpák felszerelése.

Az autóvilágítás folyamatos fejlődésével és a LED-technológia tömeges alkalmazásával a fényszórók, a nappali menetfények (DRL) és a hátsó lámpák esetében az autók ma már jobban láthatók, mint valaha. Még olyan mértékben is, hogy a hagyományos ködlámpák néha feleslegesnek tűnnek. Ezért a hagyományos első ködlámpák lassan eltűnnek az új autókról. A 2011 óta kötelező nappali menetfények alapvetően ugyanezt a funkciót látják el. Ezek a szinte minden modern autóban megtalálható, fényes, fehér LED-es világítással ellátott, jellegzetes első lámpák célja, hogy autód jobban láthatóvá váljon mások számára.

Mikor használjunk ködlámpát?

Az első ködlámpákkal ellentétben legalább egy hátsó ködlámpa kötelező. Ez egy nagyon fényes piros fény, hogy sűrű ködben jobban láthatóvá tegye autódat a mögöttes forgalom számára. A szabályok nem minden országban azonosak, de a legtöbb országban kötelező bekapcsolni a hátsó ködlámpát, ha a látótávolság 50 méternél kisebb, akkor is, ha ez erős havazás miatt van.

A fényerő miatt azonban nem szabad bekapcsolni a hátsó ködlámpát, ha nincs rá szükség. Az erős fény zavaró lehet a mögöttünk haladó forgalom számára. Egyes autósok (heves) esőzéskor is bekapcsolják a hátsó ködlámpát. Ez egyrészt érthető, hiszen ilyenkor is jól láthatóak akarnak lenni, de valójában ez még veszélyesebb helyzetekhez vezethet. Az élénkvörös fényt ugyanis a nedves útfelületen és a szélvédőn lévő esőcseppek visszaverődésével valójában megduplázza. Ez jelentősen elhomályosíthatja a járművezető láthatóságát az úton.

Továbbá ne használj távolsági fényt (sűrű) ködben. Mivel a fény a távolsági fénynél is felfelé világít, még jobban visszaverődik a ködről, így a látási viszonyok az úton súlyosan romlanak.

Vezetési tippek ködös idő esetén

Mint minden MG modellben, sok modern autóban is van fényérzékelővel vezérelt automatikus világítási rendszer. Ha az Automatikus fényrendszer ki van kapcsolva, ezekben az autókban az első DRL fényszórók továbbra is be vannak kapcsolva. Úgy tűnhet, hogy minden lámpa be van kapcsolva, azonban mint a legtöbb modern járműnél az utakon, a DRL-ek nincsenek összekapcsolva a hátsó lámpákkal. Ennek eredményeként sok autós nem veszi észre, hogy a hátsó lámpák bekapcsolása nélkül vezet.

Az Automatikus fényrendszer bekapcsolásával, amint az érzékelő egy bizonyos fokú sötétséget érzékel, a körülményektől függően automatikusan bekapcsolja a tompított/távolsági fényt, beleértve a hátsó lámpákat is. Nagyon kényelmes, mert csak a világításkapcsolót kell “auto” állásban hagyni, a többit pedig az autó elvégzi.

Mivel azonban a fényérzékelő nem képes felismerni a ködöt, a vezetőnek kézzel kell bekapcsolnia a ködlámpákat. Ezért légy tisztában azzal, hogy mire képes az autód, és kapcsolja be manuálisan a fényszórókat és a hátsó lámpákat nappal is, amikor ködös vagy esős körülmények között csökken a látótávolság.

Szechenyi 2020